Velkommen til hjemmesiden min.
Meg på Afrikas sørligste punkt, L`Agulhas.
Livet hjemme igjen..

Velkommen til den nye nyhetssiden :-)

Året på Troll er over og her hjemme går livet videre. Merkelig nok :-) Ikke så mye er forrandret fra jeg dro.

Jeg har fremdeles en del bilder og dagbok fra Troll for de som finner siden min av den grunn. Nå ligger det i egne mapper.

E-mail-addresse:
vaeren62@yahoo.no

Velkommen til hjemmesiden vår

Høstdugnad i Bukta.
28.september 2009.
Helgen for den store høstdugnaden ble satt av tidlig i våres. Mange dukket opp, men vi var litt underskudd på mannfolk. Og vi var utrolig heldig med været. Det var bare lørdag som var offesiell dugnadsdag. Men for noen tar arbeidslysten litt overhånd. Mye av løvet hadde falt, så det ble raket noen røfter. Med ca 30 løvtrær på 3-4 mål plen, blir man ikke arbeidsledig med det første.
Listen over gjøremål til dugnaden var som vanlig lang, men det viktigste var å få satt i gang bålet. Vi hadde samlet brennbart materiale siden i fjor høst. Skulle det ha noen sjanse til å slukke, måtte det fort igang. Ellers ble det saget og kløyvet ved, sopet taket på hytta, koblet av pumpa til brønnen, en campingvogn ble tatt fra hverandre, listet ferdig i trappeoppgang inne, det ble ryddet på løa (for gud vet hvilken gang) og jeg (som liksom er snekker) fikk i oppgave å tette en utebod på hytta. Der var det antagelig ingenting som var i vater og ikke en rett vinkel. Og heltrebjelker gjorde det ikke noe lettere. Det ble målt og saget, spikket og spikret. Så får vi se til våren om musene har kommet inn og laget rede i stolputene som ligger der.
På kvelden var det en sliten gjeng som fikk i seg litt mat og slappet av med tv-titting.
Søndag ble det litt hyttedugnad på vi som bygger den. Det ble rydding av mye avskjær både inne og ute, søppel og skrot ble sortert og fjernet. Alle stammer og tretopper som har ligget ved veien et par år ble kjørt opp på 3-4 store tilhengerlass og hevet på bålet. Ferdigkappede store stubber ble båret opp og lagt i ordentlig stabel for kløyving til våren. Tror vi skal ha nok ved for noen år.
De fleste reiste hjem på søndag, men Geir, Grethe og mamma skulle bli igjen ei uke. De skulle også ta med seg hengeren som ble full av søppel i år også. Sammenbrettede campingvognvegger ble brukt som høye kanter. Oppi ble det plass til grill, gressklipper og litt av hvert annet. Noe var selvfølgelig for fint til å kastes. Bl.a. en jordfreser som ikke var brukt på nesten 20 år. Den synes naboen heldigvis det var kjekt å ha :-)

Oppussing av utleieleilighet.

Generalforsamling.
Søndag 6.september.
I helgen har jeg vært på generalforsamling i Ishavsforeningen på Luftkrigsskolen i Trondheim. Jeg var litt i tvil om jeg skulle dra, men med velsignelse fra resten av familien, gjorde jeg det. Turen var bestilt og betalt for lenge siden, og jeg ville ha godt av å få litt annet å tenke på og å treffe mange gamle JM-kolleger.
På lørdagen var selve Generalforsamlingen, med små og store ting å ta opp. Etterpå var det flott tre retters middag og mye mimring og skravling i kriker og kroker. Ikke alle kjenner man når man kommer, men man gjør det gjerne når man drar. Eldstemann som var til stede, var hvertfall passert 80, så det var nok mange år siden sist han var på Jan Mayen. Likevel dukker folk opp for å mimre om Øya og livet som var der. Og jeg må si jeg skjønner dem veldig godt.
Generalforsamlingen er bare hvert andre år, og mange synes det er for sjeldent å treffes. Da var vi så heldig at Leidulf fra Ørsta hadde kommet med en invitasjon om å komme dit når rorbusesongen er over neste sommer. Det skal bli hyggelig.
Da jeg kom hjem ganske tidlig på søndag, rakk jeg middag med mamma, søsken og tantebarn før Rune og Simen skulle dra til Nederland igjen.
Etterpå dro jeg på kirkegården og så på alle de flotte blomstene på graven til pappa. Stort sett var de holdt i høstfarger. Richard hadde akkurat rukket å få gravstøtte på Reiduns grav også. Den er like bak pappas grav.

Begravelse.
Fredag 4.september.
En sorgens dag. Men jeg synes også det kan være "fint" med begravelse. Det blir tid for alvor, ettertanke og mange minner. Presten holdt fin minnetale og mamma hadde valgt fine sanger. Og for meg var det hvertfall ikke mulig å holde tårene borte da tonene og sangen "Time to say goodbye" lød gjennom kirken. Under selve begravningen hadde himmelen åpnet sine sluser. Så pappa som var så glad i solen, skulle få regn på sin siste reise.
På Villa Møllebakken, rett ved der pappa vokste opp, var det samlet nesten 100 mennesker til minnesamvær. Rune hadde ordnet med bilde av pappa, lys til å tenne og en minnebok folk kunne skrive i hvis de ønsket. Det var selvfølgelig familie, stort og smått, venner av både mamma og pappa og kolleger gjennom rundt 50 år på samme arbeidsplass. Mamma leste dikt, Rune leste en fin minnetale fra oss ungene og ellers var det åpent for alle til å komme med ord og minner om pappa.
En verdig avslutning på et langt liv.

En forferdelig trist dag.
Mandag 31.august 2009.
Pappa døde tidlig til morgen idag. Til tross for at han har vært mye syk i sommer, hadde vi ikke ventet at det skulle skje så brått. Jeg var og besøkte ham på sykehuset på fredag rett etter kurs. Da trodde jeg han sov, men han var aldri ved bevissthet etter det. Hele helgen var mange av familien hos ham. Vi skravlet og lo, var stille og grein. Vi skjønte jo alle hvilken vei det bar. Og vi var veldig glad at Rune rakk hjem fra Nederland på lørdag.
Vi var rundt 10 fra nærmeste familie da pappa trakk sitt siste åndedrag rundt seks på morgenen. Vi syntes det var forferdelig trist. Samtidig var vi veldig glad for at pappa fikk sovne inn uten å ha opplevd et langt sykeleie med smerter.
Selv om ikke matlysten var på topp, samlet vi oss til frokost hjemme hos mamma etterpå. Noen hadde ikke spist siden tidlig dagen før. Nå var det også tid for forberedelser til begravelse. Vi bestemte bl.a. at pappa ikke skulle begraves i et hvitt liksvøpe. Han som bestandig hadde vært så nøye på hvordan han kledde seg, skal gå i graven med skjorte, slips og blådressen.
Det tar nok tid å venne seg til å ikke si "mamma og pappa" lenger og at det bare blir mamma som dukker opp når jeg drar til Solvang.

Regnskapskurs.

Torsdag 27.august 2009.
På mandag begynte jeg på regnskapskurs. Vi skal ha fem uker teori fra scratch og føring i kassadagbok med kalkulator, blyant og viskelær. Vi får visst lov å bruke blyant. Det fikk jeg ikke lov til sist jeg gikk på regnskapskurs for over 15 år siden. Vi er 14 "jenter" og 1 "gutt". Virker å være trivelige folk og en flink lærer. Etterhvert skal vi lære Visma Global regnskapsprogram på data. Det blir gøy.

På ettermiddagen dro jeg til Moss for å hente Frode fra Førde. Han kom med fly til Moss. Det er jo ikke godt å vite hvor en sunnfjording hadde forvillet seg på ukjente trakter :-)Siden jeg er lite mobil for tiden, ville han gjerne komme å besøke meg noen dager. Blir hyggelig.

Dugnadshelg på hytta.
Søndag 23.august 2009.
Geir, Grete og jeg dro opp til Telemark på torsdag ettermiddag. Det var taket i 2.etg som var målet å bli ferdig med. Med et strekk på nesten 11 m måtte det planlegges litt for å ikke få alle skjøter på samme sted. De fleste borda var 4-5 m og noe. Vi hadde litt arbeidsfordeling. Jeg bar inn planken, mens Geir og Grete spikret. Etterpå ble det måling og spikring mens Grete saget og var støtte. Det gikk faktisk ganske greit med tre. Det ble sen middag på fredag, ikke så tidlig frokost lørdag, og en tur i butikken MÅTTE vi bare. Vi fikk det nok igjen litt på kvelden. VI skulle bli ferdig, og det ble vi rundt ti på kvelden. Da var vi ganske slitne.
Geir og Grete skulle innom Skien en tur, så de dro etter frokost på søndag. Jeg ble igjen og ryddet i Buktahuset og alt avkappet som Geir hadde slengt ut vinduet på hytta. Det ble også tid til litt blåbærplukking. Var utrolig mye og store bær like ved brønnen vår.

Velkommen til hjemmesiden vår

Mandag 10.august 2009.
Idag fikk jeg igjen siste innsending av den andre av fire bolker i Regnskapsskolen. Så nå er jeg ca halvveis, og foreløpig kan det ikke bli bedre :-) Nå skal jeg innstallere regnskapsprogram og begynne å lære det. Det blir jo spennende. Etter å ha vært igjennom periodisering og regnskapsavslutning skal jeg også ha om verdivurdering og analyse.
På lørdag fikk jeg beskjed om at jeg har kommet inn på regnskapskurs med praksis gjennom NAV. Det blir 12 uker teori/praksis og 8 uker ute i bedrift. Det blir gøy :-) I disse nedgangstider kunne ikke NAV skaffa praksisplass til alle som skal ut i praksis på et tidligere kurs. Håper det retter seg til jeg kommer så langt. Vi var 60 som søkte, 30 ble kalt inn til infomøte og 15 fikk plass. Deriblandt meg :-)
Jeg vil bare si takk til den/de som "ordnet" så jeg fikk være hjemme hos familien da de trang meg, at jeg har studiepermisjon med lønn og har hatt lang sommerferie. Tror ikke det kunne vært stort bedre.

Fisketur i Førde.
Onsdag 5.august 2009.
Nå har jeg vært en langhelg i Førde. Bestemte meg brått for å ta meg en tur dit på fisketur bl.a. Det jeg kan huske, har jeg aldri vært i Førde før. Det var flott der og minnet meg mye om skogene i Telemark, mye furutrær, lyng og mose. Så ut til å være mange flotte steder å dra på fjelltur, selv om jeg ikke fikk tid til det denne gangen.
Vi var derimot et par dager i et båtnaust uten innlagt vann og strøm. Vi spiste nykokte krabber på brygga til kvelds, hadde nytrukket makrell til lunch og laks til middag. Det smakte deilig alt sammen. Tror det må være ca 20 år siden sist jeg var på fisketur, men jammen fikk jeg napp. Mest overrasket ble jeg nok da vi fikk ferdigkokte reker i krabbeteina :-) Ansiktsuttrykket mitt var nok litt av et syn da. Det var "byjenta" på fisketur :-) Vi hadde det mye morro med det etterpå.
Tilsammen fikk vi en del makrell, laks og lyr. Treningen jeg hadde med filetering av fisk fra Bastøya kom godt med nå. Ganske gøy var det også. Særlig når jeg bare kunne ligge lett henslengt i båten å vente på at makrellen skulle bite :-)

Countryfestival.
Søndag 26.juli.
I helgen har Siw L, Lars E og jeg vært på countryfestivalen i Seljord. Det er den største countryfestivalen i Norden og ble arrangert for 11. gang, med flere mennesker enn noensinne. Det er ni år siden sist jeg var der, og campingplassen var betraktelig utvidet siden den gang. Jeg satt på med Siv L og Lars E i deres Lincolen 1975 modell for at vi kunne ligge på amcar-plassen alle tre. Nå har ikke jeg mye greie på bil, men det har visst kommet mange nye amerikanske bil-modeller i det siste. Tror godt jeg kunne fått min gamle mazda 626 inn som ny amerikansk modell også.
Det var mye rart å se da vi var på vei inn. Selv om folk hadde bare telt eller liten campingvogn, var kjøleskaper og salong høyt prioritert blandt mange.
Været var litt blandet, men regnbygene glemte vi fort når solen tittet fram igjen innimellom.
Musikk ble det mye av, både her og der. På plassen ble det spilt i 14 timer om dagen. I tillegg hadde folk på plassen store anlegg hvor det ble spilt til alle døgnets tider. Hellbillies var en av de store attraksjonene på scenen, men de ble jo avlyst pga skade tidligere. Andre "kjente" artister var bl.a. Heybale (US), Brennan Leigh (UK), James Intveld (US), Sie Gubba, Ni Liv, Åsmund Åmli band og Terje Sending. Mye fin musikk for folk i alle aldre. Mange unge folk sang med av full hals. De syntes det var fint at vi på 20 + også kunne være med på fest. Det var ikke mange kjentfolk å se, men ble kjent med flere hyggelige og festlige mennesker.

Hyttedugnad.

Tirsdag 21.juli 2009.
Nå har jeg vært noen dager i Bukta. Der var det til tider mye folk. Været var ikke det aller beste, så det passet bra for litt arbeid. Forrige mandag fikk vi isolert hele hytta, tak og vegger i 1. og 2,etg. Jeg begynte med heldekkende klær, men det ble så varmt at jeg bare kunne ha på t-skjorte øverst. Siden vi var fire, kunne vi jobbe i to lag og det ble ganske effektivt. Det ble målt og kuttet til alle kunstens regler. Det var greit at snekkeren var der så vi fikk noen gode tips. Han var imidlertid bare glad for å slippe jobben :-) Skjønner godt hvorfor.
Vannet som holdt utrolige 22 grader i begynnelsen av mnd, holdt nå bare 16. Men det var veldig greit å hive seg uti for å bli kvitt all isolasjonsstøv.
De tre neste dagene fikk vi beiset utvendig. Det var ikke helt enighet om farge, men flertallet vant. Selv om hovedfargen ikke ble helt som vi trodde, tror jeg det blir ganske bra med et strøk til. Elektrikerne var der en dag og strakk 150 m rør, men manglet 50. De må derfor komme tilbake siden. Vi mener vi har tatt godt i med kontakter, lyspunkter og ca 10 uttak for tv. Bedre å ha litt for mange enn å angre siden på at vi ikke tenkte på akkurat der hvor vi vil ha tv`en. Rune og Simen har fått baderoms- og kjøkkeninnredning, peis og parkett i hus, mens Geir og jeg ikke har kommet så langt ennå. Rune og Simen har planer om å ha sin del innflytningsklar til påske neste år. Selv om snekkeren også tar på seg litt andre jobber, mener han det bør gå fint. Geir og jeg har ikke snakket om når vi skal være ferdig. Vi har jo andre steder å bo i mellomtiden. Men det skal bli veldig gøy når alt blir ferdig.

Gråvær.
Lørdag 11.juli.
Det er utrolig hvor
mye mer man får gjort når det er dårlig vær. Det begynte på torsdag da jeg hadde booket inn fem avtaler på forskjellige ting. Fikk bl.a vært hos frisøren og på en prøvetime for elektrobehandling av de rastløse bena mine. Da jeg etterpå var hos legen, mente han at det bare var kvakksalveri. Hvis det var så bra, burde sykehusene også drevet med slik behandling, mente han. Dyrt var det også, så jeg trakk meg fra flere behandlinger.
Fikk også hatt service og påfyll av brannslokningsapparater her og i utleiehuset, og fikk fikset et branntau. Fant et firma her i Stokke. Alt var gjort på en time på ettermiddagen. Slå den, sier nå jeg. Maken til service er det lenge siden jeg har opplevd.
I går og idag har jeg fått vasket leiligheten, strøket en haug med klær og sengetøy og sendt inn to innsendingsoppgaver i regnskap. Da jeg var ferdig, tittet solen fram igjen.
I helgen blir det fullt på familiestedet i Telemark, Bukta. Tror vi blir over tyve mennesker der kommende uke. Det blir foreldre, søsken, tanter, onkler, fetter og kusine med partnere. Rune, Simen, Geir og jeg skal ha dugnad på hytta. Det skal isoleres innvendig og beises utvendig. Vi har en kjempefin avtale med snekkeren, om at vi kan jobbe så mye vi vil og kan.

Nå er det også spikret at det blir generalforsamling i Ishavsforeningen første helgen i september i Trondheim. Håper det kommer mange. Det var kjempehyggelig for to år siden. Ble kjent med mange JM`ere jeg bare hadde hørt omtalt tidligere.

Endelig ferdig med beising.
Onsdag 1.juli.
I dag kl 23.00 ble jeg ferdig med beisingen. Endelig! I går reparerte jeg diverse rekkverk her og der og idag hadde jeg leid lift til å beise i toppene av huset. Han som skulle hjulpet meg, mygget ut. Da var Richard så snill at han tok en ettermiddag/kveld.
Har tatt mønene på sør, vest og øst-sidene, i nevnte rekkefølge. Det ble en varm opplevelse, men det var ikke så skummelt som jeg hadde forestilt meg. Naboen syntes liften kledde meg :-)
I tillegg til beising, fikk Richard og jeg gjort litt andre nyttige ting; skiftet en mønestein, lagt på israftbeslag på en side som manglet, tatt ned den rustne tv-antenna og saget ned ei bjørk som var blitt for stor. Pizzaen smakte godt da det nærmet seg slutt.
Hørte en som hadde betalt et firma nesten 40.000,- for å beise huset, så jeg har hatt god timebetaling for å gjøre det selv.
Nå skal jeg ta en langhelg i Bukta med god samvittighet.

Var forresten på fyrverkerikonserten i Horten på fredag. Det var første gang og det var en flott opplevelse. Absolutt noe å anbefale. Det var Wenche Myhre og Jens Pikenes som var solister. De klarte jobben bra. Konserten ble avsluttet med fyrverkeri da det nærmet seg midnatt.

GOD SOMMER TIL ALLE SAMMEN!

Jan Mayen-treff på Bleik.

Onsdag 17. - søndag 21.juni.
Nå har jeg i ca 2 uker drevet på med beising av huset og garasjen min. Det er litt som gjenstår, men det meste er ferdig. Studiene har det gått trått med i denne tiden, men fikk levert inn siste oppgaven av Arbeidsledelse.
For noen uker siden dukket det en mail fra Trine og Laila opp. De inviterte til JM-treff på Bleik på Andenes. Laila spurte om jeg kunne komme litt før og bli med en tur på hytta. Det hadde jeg selvfølgelig lyst til.
Under tre timer fra jeg tok av i Oslo, landet jeg på Andenes i solskinn, men bare 7 grader. Laila hentet meg, vi spiste tidlig middag før vi dro rett på hytta litt utenfor Bleik. Da hadde vi vært nede og sett hvor vi egentlig skulle overnattet i helgen. To av de flotte, gule sjøbodene hadde brent ned sist fredag. Laila hadde hevet ut søster og hennes tre barn for at 8 stk skulle få bo der. Siden det var Bleiksdagene var det ingen andre muligheter å oppdrive for overnatting.
På hytta dukket også Trine opp etterhvert og vi koste oss i solveggen så lenge vi orket. Etterpå ble det kortspill inne til langt på natt. Det stilnet av og det var en flott midnattsol. Formiddagen etter, tok Laila og jeg en tur på Nonsheia etter frokost. En tur for de late ifølge Lailas samboer, Inge. Det passet utmerket for oss.
Torsdag dukket Mildrid opp. Været var fortsatt flott, så vi satt på terassen hos Laila noen timer og ble skikkelig solbrente. Vi måtte ha en hviledag denne kvelden, så det ble bare en tur ut å spise. Trine og jeg var meget uheldig med biffene våre.
Fredag på dagen dukket neste pulje opp med fly. Det var Roger, Jan Terje, Anders og Tom-Fredrik. Vi var innom polet og butikken før vi kjørte de til Bleik for innstallasjon. Laila og jeg dro deretter hjem for å ordne oss i stand til Lygarkvelden. Da vi kom tilbake, hadde Jon A dukket opp i bil, og Gunn og Jessie, Anne-Torin, Åge-Leif og Miriam kom straks etter. Da var vi fulltallige.
Fredagskvelden ble artig med nydelige reker og lokale skrønere på samfunnshuset. Det var stinn brakke med ca 250 mennesker. Etterpå ble det pub-tur, før kvelden ble avsluttet med nachspiel i gjestehuset.
Lørdag ble det en liten handletur på Andenes. Det ble handlet diverse klær og en oppvaskmaskin. De som overnattet hos Kirsten, hadde bestemt seg for å kjøpe og innstallere oppvaskmaskin til henne som takk for at de fikk bo der. Noen hadde det travelt på formiddagen. Alt ble gjort ferdig, men selve koblingene måtte spares til elektriker og rørlegger for godkjenning.
På kvelden hadde Jon tatt på seg oppgaven med å lage felles mat til alle sammen. Ikke carbonara, men.... Noen gikk deretter på dans på samfunnshuset, mens andre satt igjen hjemme og skravlet. Det var meningen vi skulle båle på stranden den kvelden, men det blåste kraftig og kom noen regndråper, så det ble avlyst.
Søndag hadde mor Liv invitert på blodpannekaker og gulrot kake når folk var klare for det. Det passet seg slik at jeg akkurat rakk en tur før jeg måtte reise på flyplassen. Jon A hadde allerede tatt fatt på hjemveien, de fire andre i bil skulle dra litt senere, mens noen skulle på hytta til Laila over til mandag.
Vi ble enige om at det hadde vært en kjempehyggelig helg og vi hadde vært utrolig heldig med været. Tror nesten det var en av få steder med sol denne helgen.

Pinsehelgen.
Fredag 29.mai - mandag 1.juni.
Pinsehelgen sto for tur og det var ventet storinnrykk i Bukta. Jeg fikk vært i Horten og hentet siste delen til markisa og var innom Reidun på sykehuset en tur før jeg dro. Siden det allerede tidlig på dagen var mye trafikk på E-18, bestemte jeg meg for å reise via Løke og om Siljan. Jeg oppdaget at det ikke var lett å være kartleser samtidig som jeg kjører, men kom da fram selv om det nok ikke var den beste veien.
Mamma og pappa (kom ut fra sykehuset igår) var kommet før meg. Tante Vera og onkel Vidar dukket opp en stund senere, og til slutt Rune, Simen, Vigdis og Henning. Det var flott vær, så det ble selvfølgelig grilling på kvelden.
På lørdag kveld ankom de siste, Anne, Berit, lille-Anne og Kristine. Det var ikke lagt opp til noen store arbeider i helgen, men parabolen hadde blåst ut av kurs igjen, så det ble jobb for Simen. Rune, Simen og jeg tok en rydde- og bæresjau i hytta. Taket og takvinduer var kommet på siden sist og det lå mye bøyde spiker og avkapp rundt om. Jeg plukket opp alt, med litt assistanse fra Vigdis, og sopet gulvene inne. Etter at vannet hadde tørket opp, lå det mye subb på gulvet. Nå må snekkeren ta av seg på bena for å gå inn :-) Vi lempet bort alt som skal til badet så alt ligger klart når det skal brukes.
2.pinsedag på formiddagen fikk vi foruroligende nyheter angående Reidun. De fleste var allerede på vei hjem da jeg fikk den sjokkartede nyheten. Reidun var død. Med arm- og benbrudd er det ikke det man forventer blir utgangen. Vi møttes på sykehuset alle sammen og satt hos henne i lange tider. Det var ikke til å tro at livlige Reidun ikke var mer, men jeg så det jo med mine egne øyner. I en alder av 49 år var det altfor tidlig å forlate denne verden.

En ganske alminnelig hverdag.

Onsdag 27.mai.
Huset mitt var ferdig vasket før 17.mai, og har stått og tørket noen uker. Etter pinse regner jeg med at jeg det er klart for beising hvis været holder seg. Regner med å få litt assistanse av familie.
Med skolearbeidet mitt går det riktig så bra. Er ferdig med innføringskurset i regnskap og gjør meg nå ferdig med Arbeidsledelse før jeg fortsetter med regnskap igjen. Hadde glemt hvor motiverende det er med gode karakterer :-) Regner med å være ferdig i oktober, men eksamner er ikke før i desember/januar. Men hvordan får man seg jobb innen regnskap? Alle vil jo selvfølgelig ha folk med 3-4 års praksis.
Søker på diverse jobber innen kokkeyrket. Men det er ikke lett å komme seg inn der man ikke har erfaring fra før. Søker på litt kantine- og ferskvaredisk-jobber, men det er mest sommerjobber eller i Oslo. Men tar man tiden til hjelp, dukker nok drømmejobben opp til slutt :-)

Kr.Himmelfartshelg.
20.-24.mai.
Rune, Simen og jeg reiste til Bukta onsdag ettermiddag etter å ha bunkret opp både her og der. Det skulle ikke være rekreasjonshelg dette heller.
Da vi kom fram sent på kvelden, oppdaget jeg at jeg hadde glemt nøkkelen :-) Reservenøkkelen låner snekkeren og han var ikke å få tak i. Heldigvis har vi en nabo som er vaktmester for oss, så da var det bare å spørre pent om å låne nøkkelen der. Heldigvis hadde de ikke lagt seg ennå.
Vi laget jobbliste ved frokostkaffen på torsdag. Det ble en del jobber idag også, siden vi hadde fått med oss mye av det vi trang til arbeidet som gjenstod fra dugnadshelgen.
Det var ikke spesielt mye sol, så det var fint å kunne jobbe litt. Det ble boret hull til tv-kabler både her og der, silikonert rundt kjk.benken, hengt opp lyslister, skrudd opp hyller i gangen og ramma til markisa ble ferdig. Rune og jeg tok også en sjau i skuaen nedenfor stuevinduet i hytta vår. Det er mye buskas som må bort for at vi skal ha ordentlig utsikt til vannet ca 50 m nedenfor.
Bukta-helgen var over for vår del på fredag. Rune og Simen skulle i selskap på lørdag. Da det regnet på fredag, dro vi hjem på tidlig ettermiddag.
Hytta hadde fått takstoler og vegger på siden sist. Inne var det delt av, så jeg fant soverommet mitt :-)
Når hytta blir ferdig, antagelig en gang til høsten, blir den akkurat under grensa på 150 kvadrat i to etasjer. Det blir to avdelinger med tilsammen 6 soverom. Det blir hvertfall 3 "familier" som skal bruke den, så de kommer godt med. Er det rom ledig i herberget, er det kanskje muligheter for andre til å låne/leie.

Hurra for 17.mai!

Søndag 17.mai.
Hurra!!! Og gratulerer med dagen til hele Norge!
Jeg har feiret dagen på ganske tradisjonelt sett.
Hadde fått mail fra Britt (kokka på Troll) om at de skulle være på tv kl åtte på morgenen. Fikk med meg de sekundene det varte. Da bunaden var på, var det å reise til byen for å se barnetoget. Det var ikke så mange som vanlig på den vanlige plassen i St.Olavsgt. En lå på sykehus her og en annen der. Men noen kjente var det. Etterpå var det å reise til Stokke for å se barnetoget der, før det ble sen lunch med familie på Løke.
Kvelden ble avrundet med et sent sykehusbesøk og tv hjemme.

Troll-treff.

Lørdag-søndag 9.-10.mai.
I helgen har jeg hatt treff med noen av kollegaene mine fra Troll. Vidar fra Røyken, Sigurd fra Nordheimsund og Geir fra Eidsvoll med koner har vært her fra lørdag til søndag.
Vidar og Hilde dukket opp ved lunsjtid på lørdag, mens jeg holdt på med støvsuging og vindusvask. Sigurd og Margunn hadde startet tidlig og dukket opp i to-tiden. Geir og Tone kom med svær bikkje og eget hus ikke så lenge etterpå. Det var hyggelig å møtes igjen og skravla gikk hos de fleste.
Jeg laget varme og kalde tapasretter og fikk assistanse fra konene.
Måltidet startet med sprudlevann og ellers ble det mer som hørte med. Alle ble gode og mette, og mat ble det selvfølgelig nok av.
Hilde hadde laget flott bok av bildene de hadde tatt på ferie i Sør-Afrika. Vi hadde vært på noen av de samme plassene, men vi lå litt etter dem i løypa.
Festen varte til ut i de små timer.
På søndag ble det sen frokost med bacon og diverse. Det var hyggelig for meg å lage mat til andre enn meg selv og bruke laaang tid på frokosten til en forrandring.
Vi var alle enige om at det hadde vært en veldig hyggelig helg og at vi skal prøve å få det til ved en senere anledning også.

Bukta-dugnad.
Fredag - mandag 1.-4.mai.
For lang tid tilbake ble denne helgen avsatt til familiedugnad i Bukta. Rune og Simen var kommet fra Nederland, mens alle "hjemmeværende" ikke kunne stille av diverse årsaker. Vi hadde med to fulle hengere med alt baderomsinventar til den nye hytta og diverse vi trang til dugnadsarbeidet.
Rune, Simen og jeg var selvfølgelig veldig spent på hvor langt hytta var kommet. Den var ferdig støpt dagen før, og måtte vannes mange ganger i løpet av helgen.
Vi ble totalt 11 og arbeidet startet med èn gang vi ankom Bukta fredag ettermiddag. Da ble det mest raking av løv og å prøve å få parabolen til å virke igjen. Ikke lett med høye fjell akkurat i "riktig" retning.
Lørdag startet tidlig med kaffe og planleggingsmøte. Arbeidslista var lang og noen av oppgavene ganske omfattende. Arbeidsoppgaver ble valgt etter ønske og kompetanse og gikk rimelig greit. Det ble vasking av Bukta-huset, panelt nesten ferdig i trappeoppgang, markise og ramme ble nesten ferdig, gjestvogn vasket, nedfelte trær ved stranden ryddet til bålplassen og en del andre ting. Det ble sport i å krysse av på listen etterhvert som tingene ble gjort. Selv om vi tok søndagen til hjelp, ble ikke alt ferdig, både pga mangel på tid og at vi ikke hadde alt som trengtes. Det var ikke bare å dra på Byggerer`n for å handle på søndagen.
Været i helgen var rimelig bra til dugnadsarbeid. Det var fint på fredag, litt regn lørdag formiddag og opphold på søndag. Ikke så fint at noen gikk glipp av noen timer i solveggen. De som ikke var tilstede, må gjøre det som står igjen på listen ved en senere anledning :-)
De fleste dro hjem søndag, mens Rune, Simen og jeg ble til mandag så vi kunne kjøre nedom på fyllinga. Utrolig nok blir det mer enn fullt lass hver vår og høst.
Tror de fleste var ganske slitne etter helgen, unntatt Richard da :-)

Våren er kommet.
Tirsdag 28.april.
Vinteren i år har vært hardere enn vanlig, ganske kaldt og myyye snømåking. Men nå er det vår :-)
Det store samtaleemnet i Stokke i slutten av april/begynnelsen av mai, pleier å være: Blir Moa grønn til 17.mai tro? For de som ikke er innvidd, er Moa en naturvernet skog av bøketrær ganske midt i Stokke sentrum. (Det er ikke bare Larvik som er berømt for bøkeskog). Nå slipper folk å diskutere mer, for nå er den allerede grønn :-) Mange år siden den har vært så tidlig ute.

Mye har skjedd siden sist oppdatering. Tre uker før jeg skulle reise til Jan Mayen, fikk jeg reiseforbud av helsemessige årsaker. Ikke akkurat det jeg hadde trodd etter et år på Antarktis, men....
I stedet har jeg konsentrert meg om NKI-studiene mine. Er ferdig med matkursene og har begynt på Regnskapsskolen og Arbeidsledelse. Det siste kurset er det nok flere som burde hatt kan jeg se.
Siden jeg likevel blir hjemme i sommer, har jeg planer om å beise huset mitt. I tillegg er hytta brødrene mine og jeg skal bygge i Telemark påbegynt. Der blir det nok litt dugnadsarbeid når det lir litt på.

St.Hans-helgen er jeg invitert til JM-treff på Bleik hos Laila og Trine. Det har jeg planer om å få med meg. Skal bli kjempekoselig å treffe gamle kjente igjen.

Sommer er jo også festivaltid. Vi er noen som skal på countryfestivalen i Seljord siste helgen i juli. Noen flere som har lyst til å være med? Kanskje ikke mest for musikken, men for det sosiale. Hellbillies og 20 andre artister og band skal spille 14 timer nonstop hele helgen.
Er det noen som liker å danse, vil jeg anbefale Seljordfestivalen første helgen i juli. Dit kommer det mange fine danseband.
Jeg skal selvfølgelig på ferie på "hytta", så for meg er det ikke lange turen ned til Seljord.